|
Hmatové vnímání dětí s těžkým postižením zraku s použitím testu STIP
Kramosilová, Zuzana ; Květoňová, Lea (vedoucí práce) ; Šumníková, Pavlína (oponent)
Cílem této rigorózní práce je vytvoření uceleného souhrnu získaných poznatků a statistických výsledků při ověřování hmatových schopností u dětí se zrakovým postižením v předškolním věku (5 - 8 let), v mladším školním věku (9 - 12 let) a starším školním věku (13 - 17 let) s použitím testu STIP I. - III. (Speed of Tactile Information Processing). Test STIP, který je převzatý z anglického originálu, je převeden do Braillova bodového písma a prověřuje čtení čísel. Test hodnotí přesnost - chybovost v řádcích, rychlost, soustředěnost.
|
|
Vývoj dítěte se zrakovým postižením
Kravcová, Jitka ; Květoňová, Lea (vedoucí práce) ; Šumníková, Pavlína (oponent)
Tématem bakalářské práce je vývoj dítěte se zrakovým postižením. Práce se skládá z teoretické a praktické části a příloh. Teoretická část je zaměřena na vývoj dítěte a to, jak do něj může zasahovat zrakové postižení. Dále jsou v práci stručně charakterizovány nejčastější oční diagnózy u dětí. Jedna z kapitol se zaměřuje na mozkovu obrnou, jako jedno z nejčastějších typů postižení, které může doprovázet i postižení zrakové. Prostor je věnován i rané péči zaměřené na děti se zrakovým a kombinovaným postižením. Praktickou část práce tvoří dvě případové studie, první o chlapci se zrakovým a kombinovaným postižením a druhá o chlapci s čistě zrakovým potižením. V závěru jsou obě studie porovnány z hlediska využitých metod práce s oběma chlapci a z hlediska poskytování služeb rané péče. V příloze jsou fotografie pomůcek, které se využívají ke stimulaci zraku a zrakovému tréninku. Klíčová slova: vývoj dítěte, zrakové postižení, mozková obrna, raná péče, vyšetření zrakových funkcí, stimulace zraku, zrakový trénink
|
|
Vzdělávací potřeby zrakově postižených pedagogů v rámci dalšího profesního vzdělávání
Vodová, Alena ; Šafránková, Jana Marie (vedoucí práce) ; Tureckiová, Michaela (oponent)
Závěrečná práce na téma Specifické vzdělávací potřeby zrakově postižených pedagogů v rámci dalšího profesního vzdělávání se zaměřuje na potřeby a možnosti, které se týkají celoživotního vzdělávání zrakově postižených pedagogů v České republice. Práce je členěna na část teoretickou a praktickou. Teoretická část se zabývá osobami zdravotně handicapovanými - osoby zrakově postižené - podporou, rehabilitací a využitím kompenzačních pomůcek. Dále mapuje sociální systém služeb, které sdružují a věnují se osobám se zrakovým postižením. Klíčovým tématem je systém vzdělávání utvořený v České republice a ve Slovenské republice. Praktická část analyzuje, jaké jsou možnosti dalšího profesního vzdělávání zrakově postižených pedagogů, a usiluje o identifikaci potřeb a současné nabídky toto vzdělávání uskutečňovat. Prostřednictvím výzkumného pohovoru byly zjišťovány potřeby a možnosti trhu s dalším vzděláváním pro specifickou cílovou skupinu osob nevidomých. KLÍČOVÁ SLOVA Celoživotní vzdělávání, další profesní vzdělávání, kompenzační pomůcky, nevidomí, pedagog, profesní růst, škola, vidomí, vzdělávací potřeby, zrakově postižení.
|
|
Geoinformační systém pro zrakově postižené
Šupák, Jakub ; Čábelka, Miroslav (vedoucí práce) ; Brůha, Lukáš (oponent)
Diplomová práce s názvem "Geoinformační systém pro zrakově postižené" se zabývá návrhem a tvorbou geoinformačního systému, který by měl sloužit osobám se zrakovým postižením s plánováním trasy a jejich pohybem v intravilánu. Součástí práce je stručné shrnutí kdo jsou osoby zrakově postižené, jejich potřeby, schopnosti a zásady pohybu. Dále jsou popsány bezbariérové úpravy pro zrakově postižené, a existující řešení. Praktickým výstupem je návrh algoritmu pro automatické nalezení a ohodnocení kritických míst na mapových podkladech OpenStreetMaps. Osoby se zrakovým postižením volí trasu nikoli nejkratší, ale pro jejich pohyb trasu nejbezpečnější. Klíčová slova: kritické místo, zrakově postižení, nejkratší cesta, optimalizace, trasa
|
|
Strategie zvládání zátěžových situací osob s těžkým zrakovým postižením
Kašparová, Veronika ; Vágnerová, Marie (vedoucí práce) ; Janošová, Pavlína (oponent)
Tato práce se zabývá strategiemi zvládání zátěžových situací osob s těžkým zrakovým postižením. V teoretické části charakterizuje zrakové postižení, zabývá se psychickým vývojem zrakově postiženého dítěte, funkcemi kompenzačních mechanismů a socializací zrakově handicapovaného. Definuje pojmy jako zátěžová situace, stres a jeho prožívání, frustrace a deprivace. Dále se zabývá prožíváním zrakového handicapu u dítěte a jeho rodiny a u člověka v dospělém věku. Praktická část je realizována jako kvalitativní výzkum. Za cíl si klade zjistit typy zátěžových situací u zrakově handicapovaných a jejich strategie zvládání. Zjišťuje, jak souvisí vznik zátěže se zrakovým handicapem a zda je samotný handicap zdrojem zátěže v osobním a společenském životě zrakově handicapovaných.
|
|
Osobní asistence u osob se zrakovým postižením
Töpferová, Daniela ; Ondrušová, Jiřina (vedoucí práce) ; Nová, Monika (oponent)
Diplomová práce s názvem " Osobní asistence u osob se zrakovým postižením" pojednává o osobách se zrakovým postižením a specifikách osobní asistence u této cílové skupiny. Nalezneme zde informace o zraku a jeho funkcích a nejčastějších onemocněních, jež způsobují zrakové postižení. Dále popisuje osoby se zrakovým postižením, specifika jejich výchovy a vzdělávání a také psychosociální aspekty, které těmto osobám ovlivňují život. Také zjistíme, jak mohou tyto osoby kompenzovat své zrakové postižení a jaké pro ně existují v České republice možnosti péče. Dozvíme se co je osobní asistence, jaká jsou specifika doprovázení a komunikace u těchto osob a jak by měl vypadat vztah mezi osobním asistentem a klientem s postižením zraku. V empirické části se práce zabývá tím, jak si osobní asistenti u zrakově postižených a klienti osobní asistence se zrakovým postižením představují vzájemnou spolupráci, tedy jak by měla osobní asistence u zrakově postižených vypadat. Klíčová slova Zrakové postižení, Osobní asistence, Integrace, Komunikace, Doprovázení, Vztah
|
|
Hmatové vnímání dětí s těžkým postižením zraku s použitím testu STIP
Kramosilová, Zuzana ; Květoňová, Lea (vedoucí práce) ; Šumníková, Pavlína (oponent)
Cílem této rigorózní práce je vytvoření uceleného souhrnu získaných poznatků a statistických výsledků při ověřování hmatových schopností u dětí se zrakovým postižením v předškolním věku (5 - 8 let), v mladším školním věku (9 - 12 let) a starším školním věku (13 - 17 let) s použitím testu STIP I. - III. (Speed of Tactile Information Processing). Test STIP, který je převzatý z anglického originálu, je převeden do Braillova bodového písma a prověřuje čtení čísel. Test hodnotí přesnost - chybovost v řádcích, rychlost, soustředěnost.
|
|
Vývoj dítěte se zrakovým postižením
Kravcová, Jitka ; Květoňová, Lea (vedoucí práce) ; Šumníková, Pavlína (oponent)
Tématem bakalářské práce je vývoj dítěte se zrakovým postižením. Práce se skládá z teoretické a praktické části a příloh. Teoretická část je zaměřena na vývoj dítěte a to, jak do něj může zasahovat zrakové postižení. Dále jsou v práci stručně charakterizovány nejčastější oční diagnózy u dětí. Jedna z kapitol se zaměřuje na mozkovu obrnou, jako jedno z nejčastějších typů postižení, které může doprovázet i postižení zrakové. Prostor je věnován i rané péči zaměřené na děti se zrakovým a kombinovaným postižením. Praktickou část práce tvoří dvě případové studie, první o chlapci se zrakovým a kombinovaným postižením a druhá o chlapci s čistě zrakovým potižením. V závěru jsou obě studie porovnány z hlediska využitých metod práce s oběma chlapci a z hlediska poskytování služeb rané péče. V příloze jsou fotografie pomůcek, které se využívají ke stimulaci zraku a zrakovému tréninku. Klíčová slova: vývoj dítěte, zrakové postižení, mozková obrna, raná péče, vyšetření zrakových funkcí, stimulace zraku, zrakový trénink
|
|
Vztahová dynamika v rodině s problematikou zrakového handicapu
VERNEROVÁ, Klára
Bakalářská práce "Vztahová dynamika rodiny s problematikou zrakového handicapu" sleduje proces arteterapeutického působení na rodiny, kde se vyskytuje zrakový handicap. Mapuje vývoj výtvarného projevu a vztahové dynamiky celé rodiny. Autorka hledá možnosti zlepšení nebo posunu vztahové dynamiky v rodině pomocí kultivace výtvarného projevu jednotlivých členů rodiny a následně jejich vztahů.
|
|
Informovanost veřejnosti o problematice osob se zrakovým postižením
NEUMANOVÁ, Tereza
Práce se zabývá tím, jak je veřejnost informována o problematice osob se zrakovým postižením. V teoretické části své práce jsem se nejdříve zaměřila na popis zrakových vad a na to, kdy mohou vzniknout. Dalším bodem je socializace a integrace osob se zrakovým postižením. Poté popisuji komplexní služby a zařízení pro tyto osoby. Posledním bodem je popis toho, jak bychom se měli chovat ke zrakově postiženým jedincům a jak jim pomoci. V praktické části jsem se rozhodla pro kvantitativní výzkum a pro sběr dat jsem zvolila dotazník. Výzkum byl zaměřen na studenty středních škol a celkový počet respondentů byl 120. V závěru své práce uvádím fakta, která jsem tímto výzkumem získala.
|